Maden bij het konijn

Het is warm weer, dus controleer je konijn op maden

Myiasis of maden

• Maden zijn het gevolg van vliegen die hun eitjes gelegd hebben in de vacht of rondom de anus van het konijn.
  • Als het warm is, kunnen de eitjes al na enkele uren uitkomen. De larven (maden) eten zich vervolgens een weg door het konijn, met ernstige ontstekingen en afsterven van weefsel als gevolg.
  • Als niet snel ingegrepen wordt, zal het konijn sterven door shock.
  • Andere benamingen zijn vliegenlarveziekte of madenziekte.

Hoe maden te voorkomen

• Let vooral op bij warm weer. Konijnen en schapen zijn gevoelig.
  • Plakpoep bij een konijn dat buiten zit, maakt het dier extra gevoelig voor deze akelige ziekte. Verwijder de aangekoekte ontlasting. Was de achterkant van het konijn eventueel met een zachte shampoo om de poep los te weken.
  • Konijnen met overgewicht lopen een groter risico.
  • Blauwgroene bromvliegen rondom het hok betekent opletten en ingrijpen.
  • U kunt buiten het hok vliegenstrips ophangen.
  • Hygiëne is belangrijk. Houd het hok en de bodembedekking goed schoon.
  • Controleer het konijn iedere dag als het warm is. Kijk met name rondom de anus en in de liezen.

Wat te doen als uw konijn maden heeft

• In de meeste gevallen is het zo ernstig dat behandeling door een dierenarts nodig is. Deze kan de maden verwijderen, wonden behandelen en de shock/pijn bestrijden.  Sepsis (bacteriële infectie in de bloedbaan) treedt snel op. Vaak is het te laat om een behandeling in te stellen.
  • Preventief zou u in de zomermaanden Nomyiasis kunnen gebruiken. Dit middel gebruikt u alleen samen met de eerder genoemde maatregelen.

Aanvulling over het wassen van de achterkant van een konijn

• Tips afkomstig van Regionaal Voorlichtingsbureau Konijnen.
  • Was het konijn nooit helemaal, geef ze alleen een billenbadje.
  • Shampoo helpt de ontlasting los te weken maar een betere truc is het gebruik van neutrale babyolie (zonder parfum). Als je dat op het haar rondom de ontlasting drupt en even in laat weken verwijder je na 5 minuutjes het merendeel van de ontlasting eenvoudig met een papieren tissue. Bijkomend voordeel is dat het haar niet gaat klitten of vervilten.
  • Bij langharige konijnen is het raadzaam om het gebied rond de genitaliën lekker kort te knippen. Zo kan het konijn ook nog eens beter bij zijn achterwerk om het schoon te likken.
  • Doe je toch een billenbad, wrijf het konijn dan niet droog. Wol + water + wrijving = vilt. In vilt blijft urine en ontlasting hangen. Het achterwerk droogdeppen is beter.
Terug naar informatie over het konijn